Payday Loan

Fájdalommentes vastagbéltükrözés bódítással.

 
Developed by JoomVision.com
img
img
img
img
img
img
img
img
img

Aranyér, végbéltáji betegségek.

Teljeskörű kivizsgálás, korszerű és kíméletes kezelés.

Vastagbéltükrözés - fájdalomcsillapítással.

Rutinszerű bódítás, modern eszközpark.

Gyomortükrözés.

Reflux-betegség tisztázása. Gyomorfekély, gyomorrák szűrővizsgálata.

Gasztroenterológia

Emésztőszervi panaszok kivizsgálása, kezelése.Divat-betegségek kiszűrése.

Vastagbélrák szűrés.

Ne várja a kései tüneteket! 50 év felett ideje szűrővizsgálatot kérnie!

Betegtájékoztatók.

Ha már kérdezte kezelőorvosát, gyógyszerészét - de mindhiába.

Konzultáció, gyógybeszéd.

Lelet-megbeszélés, tanácsadás. Bizony, már a beszélgetés is gyógyíthat.

Sebészeti beavatkozások.

Ha minden kötél szakad. Mert van, mikor tényleg csak a kés segíthet.

Stressz-kezelés.

Nincs igazi gyógyítás stressz-kezelés nélkül. Elmondom, miért.

Fókuszban:

Betegtájékoztatók:

Developed by JoomVision.com

Táplálkozás, és gyulladás.

Krónikus betegségeinket idült gyulladás kíséri. A gyulladás fenntartásában fontos környezeti tényezők mellett legfontosabb talán az, amit naponta 3-5 alkalommal jelentős mennyiségben viszünk a szervezetünkbe – az ételünk. A nyugati típusú (és különösen az ún. magyaros) étrend bővelkedik a gyulladáskeltő anyagokban. Melyek a legfontosabbak?

Az egyszerű szénhidrátok (cukrok).

Az egyszerű cukrok közé tartozik a répacukor (szacharóz), gyümölcscukor (fruktóz), szőlőcukor (glükóz), tejcukor (laktóz), továbbá a galaktóz, maltóz, mannóz. sugar_intakeJól tudjuk, hogy krónikus betegségeink járványszerű elszaporodása pontosan egybeesik az utolsó másfél évszázaddal, amikor az iparszerű mezőgazdaság térnyerésével nagy tömegek számára hozzáférhetővé váltak ezek a cukrok.   (forrás) Néhány évtized alatt extrém mértékben fokozódott cukor-fogyasztásunk, és vele a túlsúly (lásd ábra), magas vérnyomás, érelmeszesedés, ízületi problémák, és egyéb krónikus gyulladásos jellegű betegségünk. Magyarország élenjár ebben a „versenyben”, és különösen a fruktóz-tartalmú kukorica-szirupból  fogyasztunk dermesztő mennyiséget, melyet a szénsavas üdítő, rostos gyümölcslé, „bolti” joghurt, instant levesek, gyümölcskonzervek, reggelizőpelyhek édesítésére nagy tömegben használ az élelmiszeripar. 

A hazai cukorfogyasztásunk legnagyobb részét a finomított fehér répacukor (szacharóz) teszi ki. A nádcukrot kissé drágábban kaphatjuk meg, hiszen távolról kerül hozzánk, de kémiailag pontosan ugyanaz a szacharóz, mint a finomított répacukor. A manapság divatos barna cukor onnan nyeri színét, hogy némi cukornád-melaszt kevernek hozzá, és a közhiedelemmel ellentétben ugyanolyan kártékony, mint a fehér társa – hiszen nem más, mint annak kissé szennyezett változata. A cukor-fogyasztás kezdetben a gazdagok kiváltsága volt, később a nagy tömegek élelmezésének bázisává vált, ma pedig leginkább a lecsúszott, elszegényedett néprétegek fogyasztják a kukorica-sziruppal ízesített, olcsó étel-szemetet.

Miért betegít a cukor?

Az egyszerű szénhidrátok jelentősége életünkben ugyanaz, mint a gyulladásos stressz-válaszé. Kis mennyiségben, megfelelő helyen életmentő, hiszen számos szervünk (pl. az agy) szinte kizárólag egyszerű szénhidráttal (glükóz) táplálkozik. Az extrém mennyiségben bevitt cukor azonban teljesen átalakítja anyagcserénket. A cukor tárolására nem vagyunk felkészülve. A máj, és izmaink képesek egy jó félnapi mennyiséget eltárolni a glikogén nevű poliszacharid formájában, azonban a fölös mennyiség számára egyetlen lehetőség az, hogy lebontjuk, és zsírt építünk belőle. Ráadásul a vese minden erejével visszatartani igyekszik ezt az életfontosságú tápanyagot, ezért erején felül igyekszik visszaszívni a cukrot akkor is, ha brutális (60 kg/év!) mennyiségben fogyasztjuk. A belekből ill. vesékből a keringésbe került vércukor káros emelkedését jóformán egyetlen úton tudjuk csökkenteni: a hasnyálmirigy inzulin kiválasztásával. Az inzulin a vérből a sejtjeinkbe lapátolja a fölös cukrot, mely itt zsírokká alakul. A máj zsíros-gyulladásos elfajulásának (ún. nem alkoholos szteato-hapatitisz, NASH) a legfőbb kiváltója: a túlzott cukorfogyasztás. (A másik oka természetesen az alkohol.) A cukorral túlterhelt, zsírképzésre átállított anyagcserét a gyulladásos folyamatok elszabadulása kíséri. A tartósan magas inzulinszint további következménye az inzulinrezisztencia, magas vérnyomás, elhízás hármasából álló ún. metabolikus szindróma, ami semmi más, mint a cukor túlfogyasztás anyagcsere-kísérője.

A káros cukorfogyasztás egyik formájának tekinthető a túlzott alkoholfogyasztás is. Az alkohol egy egyszerű, jelentős tápértékkel bíró cukor, melyet ritkán veszünk számításba, pedig már napi 2-3 pohár bor fogyasztása is jelentős felesleges kalóriát, valamint gyulladásos terhelést jelent a máj, és többi szervünk számára.

Olajok, és zsírok.

Az olajok és zsírok (lipidek) nélkülözhetetlen táplálékaink, azonban itt nem elég a fölös mennyiségről lemondanunk, hanem tudnunk kell: vannak egészségünkre kifejezetten kártékony, rossz-féle lipidek, melyeket kerülnünk kell.

A többszörösen telítetlen zsírsavakból álló olajok egy része esszenciális, azaz nélkülözhetetlen alkotókat tartalmaz, melyeket nem tudunk előállítani, ezért csak a táplálékkal juthatunk hozzájuk. A híres omega-3 zsírsavak csaknem mindegyike ilyen, de az omega-6 zsírsavak egy része is nélkülözhetetlen számunkra (pl.: arachidonsav). Optimális esetben a kétfajta zsírsavakat 1:2, de maximum 1:5 arányban kellene fogyasztanunk. A hazai konyhában használatos olajforrásaink bőségben tartalmazzák az omega-6 zsírsavakat, melyek túlsúlya a gyulladásos folyamatoknak kedvez. A leggyakabban használt, melegen sajtolt napraforgó-olaj 1:250 arányban tartalmaz omega 3-6 zsírsavakat. Elterjedtségének köszönhető, hogy hazánkban nem ritka a kétféle zsírsav 1:30 arányú fogyasztása, ami bizonyosan gyengíti az immunrendszert, hozzájárul az ízületi gyulladás, és túlsúly kialakulásához.

omega-3A problémát tehát a 3-6 arány eltolódása okozza. Kiegyensúlyozására rövid távon jól használhatók a bőséges omega-3 tartalmú tengeri halolaj kapszulák. (Egy szimpatikus példa.) Az étrend-kiegészítők tartós fogyasztása helyett hosszú távon azonban az omega-6 források visszaszorítása a megoldás. Kerülendő tehát a gyorséttermi, és fagyasztott készétel, a napraforgó és kukorica olaj, általánosságban pedig minden olajban sütött, panírozott étel. Sütés helyett egyéb konyhatechnikák ajánlatosak, mint a főzés, párolás, Pataki tál, olaj nélküli sütés, Teflon és Wok edények használata. Sütéshez mostanában divattá vált a kókuszolaj használata. Ez csaknem kizárólag telített zsírsavakat tartalmaz, így egyenértékű az állati zsiradékban sütéssel. Ára mellett ellene szól termesztésének környezetpusztító hatása is, mert a piaci igények nyomán hatalmas trópusi erdőterületek kiirtásával nyernek teret a monokultúrás pálmaültetvények számára. Ha már ragaszkodunk a sütéshez, akkor a jó minőségű sertészsír olcsóbb, és hatásaiban semmivel sem rosszabb az exkluzív pálmaolajnál. A repceolaj omega 3-6 aránya (1:2) lényegesen kedvezőbb a napraforgónál, hőállósága megfelelő, ezért a sütést igénylő ételeleinkhez ez is ajánlható – bár az élelmiszeripar a meleg-sajtoláson kívül kémiai oldószeres kivonást, és finomítást is alkalmaz a gazdaságos olajkinyerés érdekében, - ami jelentősen ront a kereskedelemben elérhető repceolaj minőségén.

Az omega 3-6 arány javítására kiválóan használható, elérhető árú a mediterrán diétában alapvető, hidegen sajtolt, szűz olivaolaj. Hevítésre érzékeny, ezért sütésre nem alkalmasm azonban a saláták, zöldségfélék ízesítésére kiváló. Hasonlóan értékes a dió olaja is.

A transz-zsírok.

A többszörösen telített növényi olajok részleges keményítésével, hidrogénezésével gyártott margarin-félékben található transz-zsírsavak a természetben gyakori cisz-zsírok mesterséges térszerkezeti (konfigurációs) változatai. A transz-szerkezetű zsírsavak megzavarják a máj enzimeinek működését, és számos egészségkárosító hatásuk van. Jelentősen emelik a rossz koleszterin arányát (LDL/HDL), növelik az általános gyulladást jelző CRP (C-reaktív protein) szintjét. A transz-zsírok fogyasztását összefüggésbe hozták a női infertilitással, továbbá felmerült szerepük diabetesz, túlsúly, memória-problémák, depressszió, ingerlékenység, hangulatzavarok esetén is. A margarin-készítményekben elfogadható transz-zsírsav tartalmat egy OÉTI rendelet jelentősen korlátozta, azonban tudnunk kell, hogy a sütőipari késztermékek (snack, chips, édes és sós kekszek, sütik) ennek ellenére is jelentős mennyiséget tartalmaznak. A kérődző állatok (tehén, kecske) teje szintén tartalmaz transz-zsírt, így bizonyos tejtermékekben bőségesen megtalálhatók. (Pl. a vajban 2-7 %.) Gyulladásgátló diétán tehát mindenképpen kerülendők a margarinok, sütőipari késztermékek, és a vaj.

A tej: gyulladáskeltő.

Amint azt másutt kifejtettem: a tej nem része a természetes táplálékunknak, és egy genetikai mutációnak köszönhetően ma a Föld népességének 60%-a nem tudja rendesen megemészteni a tejben található cukrot (laktóz). Abnormálisnak tehát inkább az tekinthető, ha valaki nem érzékeny tejcukorra a csecsemőkoron túl. A tehéntej transz-zsír tartalmáról már volt szó, tehát a vaj, tejszín, tejszínhab gyulladáskeltő hatásáért a tej lipid összetevői felelősek. A tej fehérjetartalma nem kevésbé káros – különösen, ha csecsemőkortól adják anyatejes táplálás helyett. A bébitápszerek többsége tejfehérjéből (kazein) készül, és az éretlen immunrendszerű csecsemő bélfalán átjutva ezek a fehérje-részecskék erőteljes allergizáló hatást váltanak ki. A tápszeres kisgyermekek jelentős részében kimutatható tej-allergia, mely gyermekkorban gyulladásos bőrbetegségek, később akár sokízületi gyulladás formájában mutatkozhat. (Íme egy hasznos dokumentumfilm a tejfogyasztás hatásairól.)

Vörös húsok.

Könyvtárnyi kutatás foglalkozik a vörös húsok (sertés, marha, ló, juh, és vadhús) esetleges káros, rákkeltő hatásaival, vagy éppen ennek cáfolatával. (Íme egy kis ízelítő.) A témában hitelesen állást foglalni csaknem lehetetlen, azonban két fontos tényt ki kell emelnünk.

  1. A mai iparszerű állattartás mellett haszonállataink tápláléka szinte kizárólag kukorica, szója, halliszt, és döglött állatokból készült fehérje. Ilyen tartási körülmények között a hús minősége összemérhetetlen a kapirgálós-legeltetős hagymányos organikus körülmények között nevelt állattal, mely gyakorlatilag hiányzik az élelmiszerláncok kínálatából, és nagy tömegben elérhetetlen. Ennek a körülménynek vélhetően sokkal nagyobb szerepe van betegségeinkben, mint a vörös kontra fehér hús álkérdésnek. (És akkor még nem beszéltünk az iparszerű állattenyésztésben rutinszerű antibiotikum, és hormon-kezelésről.)
  1. A kereskedelmi forgalomba került húsárúk tartósítására használt nitrites, nitrátos pác-só, füst-aroma, festés, állományjavítás, injektálás teljesen átalakítja annak tápértékét, és egészségre gyakorolt hatását. A húsipari készítmények (virsli, májkrém, lecsókolbász, krinolin, stb.) pedig adalékok és szója mellett egy alkotót alig tartalmaznak: húst.

Ha eltekintünk a fenti (lényegi) problémáktól, akkor a vörös húsokról érdemes még tudni, hogy jelentős mennyiségben tartalmaznak egy számunkra ismeretlen sziálsav-származékot (N-Glycolylneuramin-sav, Neu5Gc). Emberelődeinkben 2-3 millió éve egy mutáció miatt kiesett az enzim, mely ezt előállította, így a számunkra ismeretlen molekulát az immunrendszer idegenként ismeri fel, és ellenanyag-termeléssel, gyulladással reagál rá. A vörös húsok tehát krónikus gyulladásos választ provokálhatnak – azonban a fenti tényezőknek sokkal nagyobb szerepe lehet abban, hogy az ipari hústermékek fogyasztása általánosságban: egészségtelen.

Gyulladáscsökkentő étrend.

Mivel számtalan gyulladáskeltő étellel terheljük magunkat, különösen fontos ismernünk a gyulladás csökkentésére lehetőségeket.

Az omega-3 olajokban gazdag, jó minőségű tengeri hal (szardínia, szardella, lazac, makréla) fogyasztása kívánatos lenne, de hazánkban nehezen kivitelezhető. (Az étolajban tartósított halkonzerv több kárt csinál, mint hasznot. A tenyésztett lazac értéke erősen kétséges, hiszen csaknem kizárólag táppal hizlalják, továbbá a tartástechnológia erősen környezetszennyező.) Átmeneti kiváltásukra alkalmas lehet a természetes halászatból származó, minőségi halolaj-kapszulák fogyasztása. Előnyben részesíteném azonban a hazai vizeinkben található, lehetőleg nem hizlalt halakat (ponty, pisztráng, harcsa, csuka), melyek kitűnő természetes omega-3 forrásaink.

Az omega 3:6 arány javítására hazánkban kiváló lehetőség a hidegen sajtolt szűz olivaolaj, avokádó-, és lenmagolaj használata. A chia mag szintén remek omega-3 forrás, azonban messziről érkezik, igen drága, és hirtelen divattá válása drasztikusan átalakítja Gutemala ökoszisztémáját. Helyette értékes természetes hazai táplálékunk a dióbél.

A nyers, friss leveles zöldségek kivétel nélkül gyógyító hatásúak. Brokkoli, karfiol, spenót, saláták, és a bogyósok teljes skálája (szeder, málna, kökény, ribizli, köszméte, áfonya, fanyarka, stb.) erőteljesen gyulladáscsökkentő, és antioxidáns hatású „gyógynövényeink”. Természetesen itt sem szabadna elfelejtenünk az organikus termesztési technológiát, mert a nagyüzemi növénytermesztésben használt vegyszerek teljes arzenálja erősen kétségessé teszi az étrend valódi értékét. Az idény-jellegű növények fogyasztása, a helyi piac ismert kistermelőitől származó termék bizonyosan értékesebb, mint a messzi délvidéki fóliából származó téli paradicsom, paprika, vagy eper. A hazai „ínséges” téli időszakban előnyben részesítendő idény-jellegű forrásaink: a fagyasztott (bogyós) gyümölcsök, a hagyományos savanyítással tartósított káposztafélék, és tartósítószer nélküli vegyes savanyúságok. Téli hónapokban további remek választás lehet a szabadföldi termesztésből származó, tartósítószer nélkül eltárolt paradicsomlé, és lecsókonzerv.

green_teaSzéles körben hozzáférhető, értékes flavonoidokban gazdag forrásunk a tea. A jó minőségű (erjesztés nélküli) zöld tea bővelkedik antioxidáns, gyulladásgátló hatású polifenolokban, flavonoidokban. Az erjesztett, fekete teánál kevesebb koffein származékot (tannin) tartalmaz, melynek felszívódása elhúzódóbb, ezért este, lefekvés előtt is bátran fogyasztható. Elkészítéséhez 80 fokosnál nem melegebb vizet használunk, és érdemes a tealaveleket a szokásosnál kicsit tovább (5-10 perc) kiáztatni.

A minőségi fekete tea általában nem filterezett. Antioxidáns, gyulladáscsökkentő hatása kissé csökken az erjesztés során, azonban a kíméletes erjesztés változatos, gazdag aroma-világgal nemesíti a teát. Az erjesztés során felszaporodó csersavak miatt a fekete tea kíszítéséhez lobogó vizet használunk, majd 3-5 perc után leszűrjük, mert ezt követően a kioldódó savak rontják az ital élvezeti értékét.

A napi 2,5-3 liter folyadékbevitel legalább felét érdemes tea formájában elfogyasztani. (Nem tanácsolom az olcsóbb gyümölcs-ízesítésű filteres teákat, mert ezek a leggyengébb minőségű tealevél-hulladékból, és gallyacskákból készülnek, amit vegyipari eredetű aromákkal ízesítenek.)

Az ivóvizünk minősége külön is szót érdemel. A vezetések ivóvíz csak aktív klórozás mellett nem válik kórokozók tenyészetévé – de ettől még egészségtelen marad. A PET-palackban árult, mély-fúrású kutakból származó tiszta ásványvízbe a tárolás során jelentős mennyiségű ftálsav-származék oldódik. Mivel életünk során bőséges mennyiségű vizet fogyasztunk, ennek minősége igen fontos lenne. Megfelelő minőségű ivóvizet nyerhetünk, ha a vezetékes vizet korszerű, reverz ozmózis elvén működő, megfizethető árú házi tisztítókészülékkel látjuk el.

Jól ismert bizonyos fűszerek gyulladáscsökkentő hatása. A kurkuma hatóanyaga (kurkumin) gyulladáscsökkentő erejét tekintve a szteroid gyógyszerekével vetekszik, és meggyőző adatok szaporodnak a daganat-ellenes hatására is. A gyömbér, japán shitake gomba, az ayurvédikus gyógyászatban népszerű tulsi tea, továbbá a  hazai éghajlat alatt is termeszthető a bazsalikom, rozmaring is hatékony gyulladáscsökkentők.

Krónikus gyulladásos betegségeink megelőzésére, gyógyítására tehát egyaránt fontos a gyulladáskeltő étrend visszaszorítása, és a gyulladáscsökkentő ételek gondos beépítése. Végezetül annak, aki szeretné megérteni, hogyan lopakodott életünkbe étel helyett szemét, annak fogyelmébe ajánlom ezt a rövid áttekintést táplálkozásunk történetéről.